Kontrolowanie ciała przez dziecko
Wraz z procesem poznawania przez dziecko otoczenia i usamodzielniania się, niemowlę zaczyna kontrolować pozycję swojego ciała. Proces nabywania pionowej pozycji ciała przez niemowlę przebiega stopniowo i polega na uzyskania kontroli nad głową i tułowiem.
Koło czwartego miesiąca dziecko jest w stanie samodzielnie odwrócić się na plecy i pewnie trzymać główkę do góry, co prowadzi do unoszenia przez dziecko górnej połowy ciała.
W szóstym miesiącu życia dziecko jest w stanie się przemieszczać pełzając i szybko przekręcając się na boki.
Podnoszenie głowy przez noworodka
- Jeśli podnosimy noworodka za rączki do pozycji siedzącej, wtedy jego główka opada ku tyłowi, gdyż mięśnie szyi dziecka nie są jeszcze odpowiednio ukształtowane.
- Natomiast już trzy miesięczne niemowlę, podczas próby podnoszenia utrzymuje główkę. Po paru sekundach główka niemowlaka opada, gdyż mięśnie szyjne dziecka nie są jeszcze odpowiednio silne.
- Po sześciu miesiącach dziecko dziecko potrafi już kontrolować unoszenie główki i jest w stanie utrzymać ją pionowe przez długi czas.
- Z uwagi na to, że noworodek nie jest w stanie samodzielnie utrzymać swojej główki, dlatego trzymając go na rękach konieczne jest podtrzymywanie jej, w innym wypadku opada ona na kark lub klatkę piersiową, co może być przyczyna uszkodzenia kręgosłupa dziecka.
- Najlepiej powinno się podtrzymywać główkę dziecka opierając ja na naszym ramieniu lub po prostu podtrzymując ją dłonią. Dzięki temu sprawiamy, że niemowlę czuje się bezpieczne i odczuwa naszą bliskość.
Zobacz również:
Umiejętność siadania
- W piątym miesiącu życia dziecko zaczyna siadać i podpiera się rękami, jednak do 6 miesiąca większość dzieci potrzebuje stabilnego oparcia, aby usiąść.
- W ósmym i dziewiątym miesiącu zaczyna siadać samodzielnie i pozostawać w tej pozycji na dłuższy czas. Dziecko jest w stanie pewnie utrzymywać się w tej pozycji.
- Umiejętność siadania stanowi początkowy etap dla wstawanie i chodzenia. Siadanie pozwala na wykształcenie się zmysłu równowagi u dziecka, jak również pozwala na opanowanie wyjściowej pozycji, charakterystycznej do raczkowania.
Odkrywanie rączek i nóżek
- Dziecko już niemal od narodzin uczy się odkrywania swojego ciała. Naukę tę rozpoczyna od odkrywania rączek i nóżek. Już czterotygodniowy noworodek stara się zapanować na ruchami swoich rączek i nóżek, próbując trącać i dotykać przedmiotów.
- Najważniejszym organem zmysłów dla dziecka są jego usta. Dlatego dziecko poznaje swoje ciało wkładając poszczególne części ciała do buzi. Usta odgrywają kluczową role w procesie poznawania swojego ciała przez dziecko.
Odkrywanie rączek
Rączki noworodka są stale zwinięte w piąstki, otwierają się w momencie, gdy się ich dotknie. Jest to tak zwany odruch chwytny. Jeżeli dotknie się dłoni niemowlęcia palcem, dziecko chwyta go i mocno trzyma. Zanika on po 2 miesiącu życia, gdyż wtedy niemowlę zaczyna świadomie chwytać przedmioty.
- Około 3 miesiąca niemowlę zaczyna wkładać do ust otwarte dłonie. Potrafi także prostować ręce i wyciągać je, gdy rodzic pochyla się nad łóżeczkiem.
- Już około 4 miesiąca życia dziecka, jest ono w stanie chwytać i utrzymywać w rączce większe przedmioty
- 6 miesięczne dziecko potrafi przekładać przedmioty z rączki do rączki
- Około 8-9 miesiąca dziecko potrafi chwytać przedmioty kciukami i pozostałymi palcami jak nożycami.
- Po 12 miesiącu życia, dziecko doskonali chwyt i jest w stanie posługiwać się palcem wskazującym i kciukiem jak pęsetą.
Aby stymulować rozwój rączek i nóżek dziecka warto nad jego łóżeczkiem zawiesić poruszającą się i grającą zabawkę. Należy także pamiętać, aby w łóżeczku malca znajdowało się kilka prostych zabawek, dobranych do jego wieku.