Symptomy astmy utrudniają dzieciom sen?
Około 7.1 miliona dzieci w Stanach Zjednoczonych żyje z astmą, a jej konsekwencje są powszechnie znane; zapalenie tkanki płucnej mogą przyczynić się do trwałego uszkodzenia płuc, podobnie jak sprawiać ogromne problemy z oddychaniem. Jednak najnowsze badania pokazują, że znoszenie tych objawów może przynieść żniwo także w innych aspektach dziecięcego życia.
Większość symptomów astmy było badanych za pomocą przyrządu spirometrycznego, który mierzy prędkość i ilość powietrza wydychanego. Dzieci oraz ich rodziny używały także pamiętników aby dokonywać raportu na temat ich symptomów oraz jak je kontrolują.
Aby ustalić związek między dziecięcą astmą, a jej działaniem na sen czy oceny w szkole, naukowcy zapytali rodziców o jakość snu oraz nauczycieli tychże dzieci o stopnie. Dzieci, które słabo radzą sobie z symptomami astmy wykonują swoją pracę w szkole gorzej, według raportu nauczycieli, niż uczniowie, którzy zdecydowanie lepiej radzą sobie z tą chorobą. Im więcej symptomów astmy odnotowano u dzieci tym gorsze są ich oceny w szkole. Jeśli dziecko słabo się wyspało, ponieważ problemy chorobowe trzymały je w nocy na nogach, jego aktywność w szkole również cierpi.
Zobacz również:
Wyniki podkreślają szerokie skutki astmy u dzieci, szczególnie u tych, których nauczania także na tym cierpi. Odsetek astmy zdaje się być wyższy wśród dzieci z miast i niższych społeczno-ekonomicznie regionów, odkąd coraz częściej mieszkają w pobliżu zanieczyszczeń środowiska, które zwiększają ryzyko astmy i rzadziej wykorzystują czyste powietrze w pobliżu drzew czy parków. To oznacza, jednak, że stan zdrowia dzieci biedniejszych powoduje, że są one bardziej narażone na zaległości w szkole. „- Dla dzieci z miast, które są już narażone na wysokie ryzyko zachorowalności i miejskiej biedy, to połączenie ma szkodliwe skutki dla ich funkcjonowania w szkole. - mówi Daphne Koinis-Mithcell, główny autor studenckich książek i jeden z profesorów psychiatrii i badań ludzkiego zachowania na uniwersytecie Browna, w mailu będącym odpowiedziom na artykuł gazety „Time”. - Zróżnicowanie w nauce, ilości snu, a wynikami astmy jest wyraźnie widoczne u dzieci z miasta i etnicznych mniejszości. Interweniowanie w celu zmniejszenia objawów astmy i poprawy jakości snu może poprawić szkolne funkcjonowanie w tej grupie w znaczący sposób.
Naukowcy mają nadzieję, że ich wyniki wzmocnią istotność leczenia symptomów astmy, tak wcześnie jak tylko to możliwe, zanim przeistoczy się to w problemy w szkole. Nauczyciele natomiast, także mogą pomóc, wskazując osoby, które mają problemy z kontrolowaniem swoich symptomów lub są senne na lekcjach. Jeśli rodziny i szkoła będą pracowały razem, astma wcale nie musi powstrzymywać uczniów przed osiąganiem wspaniałych wyników w szkole.
Autor:
Karol Frankowski